Virkeligheten og media er ikke alltid helt på nett.

Koreografen og danseren kom på besøk til Venstreparty for blant annet å snakke om iscenesettelse av kjønn i sine forestillinger.  I sitt neste stykke – FREDRIKSEN – ønsker Øyen å undersøke finansverden,  og som vanlig finner han inspirasjon i virkeligheten. Denne gangen er det journalisten Frank Johnsen i Bergensavisen,  som alltid er på “jakt etter den gode saken”,  som kanskje blir en teaterfigur.

— Vi fikk penger til å gjøre en fenomenologisk undersøkelse av personen Fredriksen. På jakt etter hans menneskelighet, sier Øyen.

Men virkeligheten og media er ikke alltid helt på nett.

— Og dette ble da i Bergensavisen av «Frænk Jæhnsen» (med knallhard amerikansk aksent) som vi kaller ham, vi synes det er mye kulere, forvandlet til noe ganske annet. Mr Johnsen ringte meg og sa “jeg hører du skal personforfølge John Fredriksen!”. Jeg hadde akkurat våknet og ah, eh..  Plutselig kommer de fra NRK til huset til min mor og far og henter meg, for å intervjue meg om hvordan jeg skal “ta” Fredriksen.  Det har vi virkelig aldri sagt at vi skal gjøre.

— I faktakolonnen i BA står mine og John Fredriksens respektive meritter og fakta listet opp side om side, hvorpå Jørgen Knutsen, som skriver musikken til stykket, tørt påpeker:  “Saken er den at HAN skal ta HAN”. Haha, det blir jo bare helt latterlig. Det står sånn fakta: “Nordnesgutt”, som de skriver i BA, “skal ta tankrederen!” Haha. Nei, vi skal jo ikke det. Vi er bare inspirerte av den verdenen han lever i, sier Øyen.

Nå har dette ballet på seg, og Øyen ser for seg Frank Johnsen som en journalistkarakter med frakk og sixpence på jakt etter skandalesaker i stykket.

— Om vi skal forfølge dette meta-aspektet så blir jo Frank Johnsen absolutt en karakter i historien. Jeg vet ikke om han vil like det, men det må han nesten bare ta, sier Øyen.

I studio Anna Borcheding, Charlotte Myrbråten og Karoline Skuseth.

Hør sendingen her:

Alan Øyen, 13. april 2011

Share This