Håndbokklassikeren Kvinde kend din krop – som teaterforestilling.

Tekst: Siri Løkholm Ramberg

Håndboken, oppslagsverket, manifestet og klassikeren Kvinde kend din krop vakte oppstand ved dens utgivelse i 1975. Et forfatterkollektiv samlet historier og informasjon i spennvidden erotiske fantasier, sexstillinger, menstrasjon og overgangsalder mellom to permer.

Ved Mungo Park Teater har klassikeren blitt forestilling – en veldig morsom forestilling. I det nærmest absurde prosjekt, å iscenesette en håndbok, gestalter to skuespillere, en kvinne og en mann, alle rollene. På en ellers ganske så naken scene, skifter skuespillerne Maria Rich og Kasper Leisner hyppig mellom å skildre forskjellige kvinnetyper, og å illustrere tematikker fra håndboken. Ofte kun med hverandre som hjelpemiddel, som i den leksikal gjennomgang av de ergonomisk riktige sexstillinger eller kvinnens farefulle ferd hjem fra byen. Særlig underholdende er idet Kasper Leisner med ryggen mot publikum, og ved hjelp av ben, kropp og armer tar på seg den kompliserte rolle som kvinnens underliv. Som en to meter høy Trond Viggo Torgersen som har overført plastelinaens formbarhet til kroppen. Leisners fremstilling av kvinnen i veer, som suppleres med informative utsagn i et like informativt tonefall fra Rich er også minneverdig.

Illustrert håndbok

Flyttbare gardinforheng skaper en klinisk ramme rundt forestillingen, imens de på samme tid åpner for farseaktige sekvenser med hurtige inn- og utganger. Forestillingen benytter seg av minimalt med scenografi, maksimalt med kropp, stor grad av illustrasjon og mindre grad av tradisjonelt (rolle)spill. Mer enn en dramatisering av Kvinde kend din krop, fungerer håndboken som forelegg for forestillingen, som i likhet med boken presenteres i kapittelform.

I tråd med den sparsommelig utformede scenen står de to aktørene står i stor grad for forestillingens dynamiske lydbilde. Det både via kontraster mellom agerende, dramatiske toner og nøytralt gjengitt fakta, og med hjelp av instrumenter, som i forestillingens klimaks; den kvinnelige orgasmes fire faser, fremstilt på en samling slagverk. Ubetalelig scene. «Jeg har lært, at sex rigtig tit bare handler om at komme i gang», sier kvinnen idet hun påbegynner den beryktede hverdagssex som man skal sette av tid til, her har begge aktørene mikrofoner mellom bena. «Har du haft en god dag kære?». Der mye av det sceniske materialet er leksikalsk og klinisk, er illustrasjonene og lydsporet alt annet enn det.

Forestillingen holder et høyt tempo, med hyppige skift mellom rollene og de ulike aspektene ved kvinne(under)livet. Vellykkede overganger, timing og bittesmå gester resulterer i en skarp komikk. Kroppsligheten blir avvæpnende, og aktørenes energi er smittende, og forestillingen fyker av gårde. Forestillingens utpregede humor fjerner den fra bokens opprinnelige feministiske prosjekt, og til tider blir det noe hektisk. Idet aktørene i en koreografert avkledning (endelig) står frontalt mot hverandre i rolig samspill oppleves dette som etterlengtet. Også forestillingens avrundning har et roligere tempo. Mannen teller opp fra 1-100, imens kvinnen illustrerer årenes gang. Kjæreste, kone, mor, bestemor, pensjonist, slutt. Nettopp på grunn av det øvrige tempo og komikk blir avkledningen, sammen med slutten, de sekvenser som gjør sterkest inntrykk.

  • Kvinde kend din krop Mungo Park, Allerød.
  • Regi og manuskript: Kamilla Wargo Brekling
  • Medvirkende: Maria Rich og Kasper Leisner
  • Scenografi: Helle Damgård
  • Lysdesign: Sara Clemmensen
  • Lyddesign: Rasmus O. Hansen
  • Konsulent: Karina Dichov Lund
  • Forlag: Tiderne Skifter
  • Produsert i samarbeid med Rogaland Teater

Kvinde kend din krop hadde premier på Mungo Park November 2010, og har turnert i Danmark og til Rogaland teater. Forestillingen spilles igjen ved Mungo Park i november-desember 2011, med ny besetning. Omtalen er basert på forestillingen med originalbesetningen.

Foto: Maria Fonfara/Mungo Park Allerød

Share This