Endelig en bank for deg som gjerne vil stigmatisere unge gutter som sexkunder og bidra til å normalisere menneskehandel!

Nordea har iform av @NordeaNorge kjørt igang en instagramkampanje for å nå et yngre publikum. Konseptet oppsummeres av Julie Nordtømme i hennes innlegg hos Dagbladet og Radikal Portal:

«Med Nordea på bordell: Bildene viser det eventyrlystne Nordea-bankkortet ute på «guttetur»: Det er på fylla med spritflaske og chips. Det vises foran et bilde av en ung mann som nysgjerrig kikker inn i vinduet på et bordell i Amsterdam. Og det sees stukket seksuelt provoserende ned i utringningen på en hodeløs og meget barmfager pike iført Oktoberfest-Dirndl, med kommentaren: «Trygg lommebok. Kanskje innføre Dirndl (kjole) som workwear? #oktoberfest #dirndl #lommebok. Og så kommer det til slutt et bilde med hashtag «Olafiaklinikken», fordi man må jo teste seg for kjønnssykdommer etter en ordentlig.»

Men. Stopp en hal. Dette kan da umulig stemme? Instagramkontoen må da være en spøk som Nordtømme ikke har forstått? Det samme tenkte kanskje twitterbrukeren Katharina, da hun tok kontakt med Nordea Bank Norge på Twitter.. (Klikk på bildene for å se dem i større format.)

 

Skjermbilde 2014-10-06 kl. 11.27.48

Nordea bekrefter eierskap til kontoen. Og forklarer at det er et «prosjekt mot en litt yngre målgruppe». Yngre enn hva? Enn Katharina? Ifølge Twitter-profilen er hun trebarnsmor, og det er kanskje dette som gir Nordea et inntrykk at at hun er for gammel til å skjønne glimtet i øyet når de sender unge menn på Nordea-tur i Amsterdams Red Light District? De innrømmer å ha strukket «strikken litt langt mht innhold» og «tok selvkritikk på dette». Og går man nå inn på deres instagramkonto, så ser det ut til at de har slettet en og annen kommentar under sine ungdommelige tur til Red Light District, mens Dirndl-bildet er borte.

Skjermbilde 2014-10-06 kl. 11.38.52

Med at de «tok kritikk», mener Nordea Bank Norge kanskje at de fikk kritikk eller ble utsatt for kritikk? Litt vel lite ungdommelig å drive å også svare på kritikken, tenker de kanskje. Videre fra kommentarfeltet under samme post:

Skjermbilde 2014-10-06 kl. 11.39.13

Men så. Nordea la for to dager siden ut en selvkritisk post på sin humoristiske, menneskehandelforherligende instagramkonto. Den føyer seg inn i en artig rekke av «Jasså! Kritikk? Vi svarer med latterliggjøring, så er saken over på et blunk!«-retorikk man ofte ser benyttet. Det kalles «hersketeknikk», og helt på jordet er Nordea ikke, for slike funker gjerne uansett alder.

Skjermbilde 2014-10-06 kl. 11.29.40

Og på ny i dag, etter Nordtømmes kronikk, mer av det samme. Humor! Arti! Latterliggjøre kritikk sånn at den blir ufarlig og ugyldig og Nordea kan fortsette med sitt uskyldige menneskehandelforherlignende, mannsfiendtlige, kvinneforaktende harselas. #humor #korttenkt #prstrategi

Skjermbilde 2014-10-06 kl. 12.16.17

 

Det som hadde vært skikkelig artig, det hadde vært om Nordea-kundene bytta bank. Og skal Nordea først ta sine unge kunder med til Red Light District, så burde de heller gjøre det sånn her:

Mvh

Hilde Sofie Pettersen

Humorredaktør for Fett

 

PS: Ifølge Store norske leksikon, er definisjonen på sexisme følgende: Undertrykking og nedlatende holdning til kvinnen på grunn av hennes kjønn. Vi i Fett definerer det også som undertrykkende og nedlatende holdning til menn på grunn av deres kjønn.

Share This