Disse skoene stod i garderoben vår hjemme da jeg vokste opp. Mamma drev med løping og hadde selvsagt skaffet seg Waitz-skoene til Adidas. Hun var ikke mindre inspirert enn at hun dro til Oslo i flere år for å delta i Grete Waitz-løpet der.

Waitz var inspirert av New York gateløpet for kvinner da hun startet løpet i Oslo. Når løpssesongen i New York starter denne våren, vil Waitz hedres av arrangørene New York Road Runners (NYRR) for den betydningen hun har hatt for løpssporten, skriver Dagbladet. Selv vant Grete Waitz løpet hele fem ganger.

Nylig erklærte Forbrukerombudet den omstridte joggeskoreklamen til Reebok for lovstridig. Reklamen viser glamourmodell Triana Iglesias kun i ført Reebook sine joggesko, men i en stilling som ikke kan sies å ha så veldig mye med sportslige aktiviteter å gjøre. Jeg har i allefall sjelden sett noen posere slik på joggetur.

Ja vel, så må sikkert glamourmodeller løpe for å holde sideflesket på plass. Men jeg er ikke så interessert i at dette skal være min fremtidige inspirasjonskilde for å komme meg i form. Samtidig er det nok riktig at mange mosjonsløpere har et bedre utseende som gulrot fremfor en gullmedalje. Utseende og fuck-faktoren  blir motivasjonen for å bedrive sport – og inspirasjonen skal hentes fra Igelsias’ snasne rumpe.

Det må være litt kjipt for kvinnelige løpsstjerner å bli danket ut fra reklamekampanjene av modeller. Ikke bare fordi at det er tapte reklamekroner, men fordi også denne aktiviteten skal reduseres til utseende.

På tide å ta mammas sko ned fra hyllen, sier nå bare jeg.

Share This