Design som vibrerer
Johanne Karlsrud, Aurora Bergmark og Hanne Gabrielsen savnet et feministisk, normkreativt designbyrå i Norge. I august stiftet de JAH JAH Studio i Bergen.
De tre innehaverne er nyutdannede fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. De har, ifølge seg selv, fått nok av «humorløs skandinavisk design». – Vi forsøker å fokusere på feminisme og normkritikk i vår metodikk, og som nyutdannede lette vi etter alternativer for å formidle konseptuell, feministisk design i Norge, sier Bergmark. – Vi fant ut at det var stor mangel på den type design, supplerer Karlsrud. – Vi vil gjøre mottakerne bevisste på at normer finnes, og at de styrer våre beslutningsprosesser. Det kan for eksempel gjøres ved å stille spørsmål ved at svart tekst på hvit bakgrunn er en norm. Eller man kan stille spørsmål ved hvorfor fonten Times New Roman anses som basic. Det er en grunn til at den har fått det stempelet, fordi den har blitt brukt om igjen og om igjen, sier Bergmark.
Feminisme som metode
I en tid der skandinavisk minimalisme nærmest er blitt et ideal, ønsker JAH JAH Studio å utfordre synet på hva som er god design. Det gjør de blant annet ved å bruke en feministisk tilnærming til arbeidet. For dem handler feministisk design om søsterskap. – Vår feminisme kommer ofte inn i researchfasen. Det kan være noe så konkret som å bruke tid på å finne en font som er laget av en bra dame. Og det finner vi nesten alltid, sier Karlsrud. – Og vi bruker også en interseksjonell tilnærming – hva kan vi finne som ikke er laget av en hvit, middelaldrende mann? skyter Bergmark inn. – For oss handler feminisme mye om å løfte frem andre kvinner, fortsetter hun.
Tekst: Pernille Grøndal
Unge menn og homogen design
De tre kvinnene er ikke redde for å peke på trekk ved det de selv oppfatter som en mannsdominert bransje. – Vi har jo blitt godt kjent med grafisk design-miljøet i Bergen ved å studere her, og vi ser at det finnes veldig mange unge menn som får mye plass. Samtidig er det veldig mye kjedelig design. Ikke at det er en sammenheng mellom de to… Karlsrud lar ordene henge litt i luften, før hun peker på at det finnes veldig mye basic design i Bergen. Gabrielsen nikker bekreftende. – Ofte går vi forbi humorløse, minimalistiske plakater og tenker «shit, dette kunne vi gjort fetere», tilføyer hun. –Vi ser mye waste of opportunity, sier Bergmark, og viser til at stilarten modernismen bygger på maskuline ideer. – Vi ønsker å skape et mindre homogent alternativ til denne stilen, sier hun. Som eksempel trekker hun frem at de besøkte utstillingen Årets vakreste Bøker (konkurranse i regi av Grafill, red. anm.) på Bergen offentlige bibliotek. – Det er én mann som har designet omtrent ti av de bøkene som lå utstilt. Det sier noe om det norske designmiljøet, sier Bergmark.
Design som twerker
Som et selverklært normkreativt designbyrå, fokuserer trioen mye på å utfordre hverandre, blant annet ved å tørre å stille spørsmål ved valg av visuelt uttrykk. De er opptatt av å formidle at design ikke nødvendigvis skal være knirkefritt. – Vi vil ikke at design skal være noe blankt, noe man bare godtar mens man går videre. Det handler om å tørre å være utforskende i arbeidet vårt, sier Karlsrud. – Det er jo det som er gøy! utbryter Gabrielsen, før hun legger til: – Hva ville vel jobben vår vært, hvis den ikke var å stille noen krav til mottakeren? Vi spør ofte oss selv om arbeidet vårt twerker nok. Vi ønsker ikke å få design til å fungere, vi ønsker å få det til å vibrere!
* JAH JAH Studio holder til i Sigurds gate 8 i Bergen. Ta en titt på deres vibrerende design på www.jahjahstudio.com.