Fetts BIFF-oppskrift 2014
BIFF (Bergen internasjonale filmfestival) er igang igjen, og i år gleder vi oss litt ekstra. Som vanlig er det mye feministisk knask på programmet, og vi tipser gjerne om våre favoritter.
På en rosa side i programmet står filmene som på ulike måter tematiserer kjønnsidentitet. En av dem er dokumentarfilmen «REGARDING SUSAN SONTAG», som handler om skribenten som blir kalt et politisk og feministisk ikon. Traileren viser glimt av et enormt engasjert og nysgjerrig menneske, og vi skal gjennom et bredt arkivmateriale som består av blant annet intervjuer med Sontags venner, familie og elskere få et intimt innblikk i hennes liv og virke.
«VESSEL» er en amerikansk dokumentar som handler om den nederlandske legen Rebecca Gomperts, som i 1999 startet organisasjonen Women on Waves. Hun leide en seilbåt for å ta med seg trengende kvinner som levde i land med restriktive abortlover, for å gi dem muligheten til å utføre inngrep. Hennes misjon har vært å informere kvinner om prevensjon og aborter, og hun har senere startet Women on Web som tilbyr veiledning over nettet. Hennes ønske om å hjelpe kvinner til å ta kontroll over egen kropp har skapt sterke reaksjoner. Rebecca Gomperts er til stede under visningene på lørdag, søndag og mandag.
En annen film jeg gleder meg til å se er dokumentaren «UKRAINE IS NOT A BROTHEL». Med sitt lettkledte tabloidfrieri har feministgruppen Femen fått mye oppmerksomhet både i og utenfor Ukraina. Men hva med det «egentlige» budskapet til denne feministbevegelsen? De vil sette søkelyset mot problemer rundt religion, diktatur og utnyttelse av kvinner, men hvordan rettferdiggjør de bruk av kvinnekropp for å spre budskapet sitt? Strategien de selv kaller «sextremisme» har fått mye overfladisk oppmerksomhet, og med denne filmen får vi et litt mer utfyllende bilde av aktivistgruppen som har tatt Europa med storm. Hvor dyptpløyende er deres politikk? Og hvem er det egentlig som står bak Femen?
I «THE PUNK SINGER» tas vi med tilbake til det tidlige 90-tallet og den musikalske og politiske bevegelsen «Riot Grrrl», som ble en samlebetegnelse for de feministiske punkbandene fra denne perioden. I filmen får vi et innblikk i det innflytelsesrike bandet «Bikini Kill» med vokalisten Kathleen Hanna i front, som etter oppløsningen av dette bandet dannet «Le Tigre». Gjennom arkivopptak og intervjuer med både Hanna og andre musikere tas vi med inn i den feministiske punkverdenen. Hvordan var karrieren som feministisk og musikalsk forbilde? Hvorfor valgte Hanna å trekke seg tilbake i 2005? Og kan vi vente oss noe nytt fra henne fremover?
«TOP GIRL» er en tysk film som beskrives som et feministisk essay i grenseland mellom samtidskunst og spillefilm. Den handler om Helena, en 30 år ung alenemor som sper på skuespillerinntektene sine med oppdrag som eskortepike. I omtalen står det at samtalene mellom Helena og hennes mor kan sees som en dialog mellom to generasjoner av feminister, som på tross av et felles mål har svært ulike oppfatninger om strategi. Vi blir lovet absurde, komiske og fornedrende situasjoner, og stiller spent til første visning.
Et øvrig tips er å sjekke ut alle filmene under den temafanen LGBTpropaganda i BIFF-programmet, som i år huser 12 filmer. Feks: «BOYS» og «Nånting måste gå sönder» (sistnevnte med regissør og forfatter-møte før alle visningene!).
Tekst: Kine Ervik
Redaksjonsmedlem i Fett