Nylig kunne Sigrid Bonde Tusvik annonsere at hun starter et nytt tilskudd til den feministiske mediefloraen sammen med Ida Eliassen-Coker. Vi i Fett-redaksjonen ble vi nysgjerrige på hvordan dette magasinet skulle se ut, og sendte noen spørsmål til Tusvik.
I lanseringsintervjuet beskrives dette som et «feministisk dameblad fritt for pjatt». Fortell mer! Hvor kom ideen fra? Hva er pjatt? Og hva kjennetegner et dameblad?
Vi har lenge savnet et blad som var like «tilgjengelig» som de eksisterende damebladene, men som likevel hadde viktigere og mer omfattende stoff og mindre «støy». Med pjatt mener vi fokus på mote, slanking og sminke. Det finnes nok blader å ta av, og annonsene i dem får vi ikke så mye ut av. Det som kjennetegner et dameblad per dags dato, er kanskje at det er et glossy og visuelt magasin som retter seg mot kvinner?
Det nye bladet skal altså hete «Altså». Fortell litt om navnet? Hva slags blad kan vi forvente at dette blir?
Navnet kom fra Irja Eliassen, som har vært en del av arbeidsgruppa. Hun tenkte dette var et ord som brukes i en argumentasjonsrekke, men også for å uttrykke at man har fått nok. Det er også et kort og greit ord som man ikke har så mange faste assosiasjoner til. Altså blir en fristende visuell fest som du gleder deg til å hente i postkassa. Det blir kun på papir og skal komme ut 4 ganger i året, slik at du får tid og rom til å lese. Magasinet skal skrives av Norge flinkeste skribenter, både kjente og ukjente, og vil inneholde en balansert blanding av lett og tungt stoff.
Den røde tråden gjennom alt innholdet er at det har en spesiell relevans for kvinner. Det vil si at vi vil fremme kvinner og kvinne-identifiserende personer som tar forskjellige og uvanlige valg, og holde fokus på å være inkluderende og interseksjonelle. Vi skal gi gi en stemme til alle grupper i samfunnet, ikke bare de privilegerte, hvite, cis-kjønnede, heterofile kvinnene som oss selv. Det vil også si at vi inkluderer stemmer fra hele spektret av politiske overbevisninger.
Dere satser på folkefinansiering for å få bladet opp å gå. Hvordan tenker dere å holde bladet i gang mer langsiktig? Vil det gi noen form innvirkning på hva slags innhold dere produserer?
Målet er å sette dagsorden hele veien ved å ta overraskende omveier og styre unna snarveier, slik skal vi alltid være relevante. Altså skal dessuten være mer enn et magasin, vi skal lage et fellesskap for kvinner med ulike arrangementer rundt i landet for abonnentene.
Regner dere med å bli en stor redaksjon med mange ansatte?
Vi kommer nok til ha 4-5 ansatte etter kampanjen og engasjere rundt 50 frilansere under gode arbeidsforhold og god betaling.
Vi har jo noen feministiske plattformer i 2019: Nettidsskrift som Under arbeid, Maddam i tillegg til tidsskrifter som VOKS, MELK, i tillegg til undertegnede. De tangerer alle feminisme på ulike vis. Hvor ser dere dere selv i dette landskapet?
Vi setter stor pris på alt arbeidet som legges ned i de ulike redaksjonene og håper på et fruktbart samarbeid med dem. En stor forskjell er jo at vi går mot det digitale og vil gi leseren et analogt pusterom. Men rent tematisk er forskjellen at Altså er et magasin med feministisk innhold og ikke et magasin om feminisme.